Sandra Wiborg | Fremtidens rekruttering
15556
single,single-post,postid-15556,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Fremtidens rekruttering

De siste årene har det skjedd mange endringer innen HR og rekruttering. Fagområdet er mer profesjonalisert og de fleste virksomheter forstår viktigheten av å ansette de rette menneskene. Kompetanse blir stadig viktigere for de fleste bedrifter fremover. Hele 70% av bedriftsledere mener at tilgang til talenter og kompetanse er den største utfordringen i årene som kommer (PWC). Det betyr at de fleste virksomheter må legge en klar strategi for å få tak i kvalifisert arbeidskraft fremover.

De mellom 18 og 46 år vil i gjennomsnitt ha 11,3 jobber i løpet av karrieren og millenials vil i gjennomsnitt bli i 2,6 år pr. stilling i løpet av en 50 år+ karriere (The Good Jobs). Det betyr at vi må jobbe enda hardere for å beholde talenter internt, samt at vi oftere må hente inn nye talenter ved turn-over. Konkurransen etter de beste talentene vil ikke bli noe mindre, ettersom mange jakter på den samme kompetansen.

De mest attraktive kandidatene i jobbmarkedet er de som tar ansvar for egen karriere, de vet hva de liker å gjøre, de er like opptatt av firmaet de skal jobbe for som selve stillingen og de velger ikke en jobb basert kun på lønn. Selv om disse er mer passive enn andre kandidater, vet vi at 77% av alle ansatte er åpne for nye muligheter eller aktivt på leting (Gallup). Det betyr at disse kan overtales, men de må overtales med de rette intensiver.

Det er en økt forståelse i virksomhetene at kultur er en av de beste måtene å differensiere seg fra konkurrentene. Ettersom arbeidsplassens kultur blir stadig viktigere for de attraktive kandidatene, er dette et område som ikke bør oversees. Det er kun 2 % av alle jobbsøkere som ikke undersøker bedriften når de er på utkikk etter en jobb (The Good Jobs). Det betyr at hele 98% faktisk vil vite mer om virksomheten! Du kan gjøre dette til din fordel dersom du fokuserer på din bedrifts interne kultur.

Sørg for at du klarer å fremstille kulturen med de rette ordene. Det skal være sant det som sies, og dine ansatte skal kjenne seg igjen i beskrivelsen. Det er ikke et glansbildealbum du skal lage, men en reell fremstilling av hvordan det er er å jobbe i din bedrift. Det er bedre å være så konkret som mulig, enn å havne i klisje-bingo-fella. Å fortelle at man er en familievennlig bedrift, har «work-life balance», kan tilby et hyggelig arbeidsmiljø, etc. sier egentlig ingenting. Hva er det som gjør at arbeidsmiljøet er så hyggelig? Har dere interne utdanningsløp for alle ansatte? Hvorfor er dere en familievennlig bedrift? Konkretisér i størst mulig grad. Har dere taco-fredag hver uke? Er det ok å ta med seg barn på arbeidsplassen om det er plandag i barnehagen? Er dere en sosial gjeng som møtes til lønningspils og bowling etter jobb? Har dere satt av et konkret beløp som gis den ansatte for deltagelse på kurs eller seminarer gjennom året?

Gjør du et godt forarbeid vil du være godt rustet til å møte fremtidens talentjakt. Når vi vet at 97 % mener at bedriftskultur er like viktig, eller viktigere enn lønn (The Good Jobs), betyr det at du kan konkurrere om helt andre premisser enn dine konkurrenter. Det er vel en god bonus å ta med seg?

Sandra Wiborg
sandrawiborg@gmail.com

Jeg har et bredt interessefelt innen markedsføring i egne, kjøpte og fortjente kanaler. Best effekt oppnås ved hjelp av godt budskap (innhold), brukervennlighet (design) og riktig markedsføring (spredning) – alt tilpasset målgruppen.

Ingen kommentar

Legg inn en kommentar