Sandra Wiborg | Hvor viktig er bedriftskulturen for en jobbsøker?
15536
single,single-post,postid-15536,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Hvor viktig er bedriftskulturen for en jobbsøker?

I en undersøkelse utført av The Good Jobs Inc i USA, spurte de arbeidssøkere om hvor viktig kulturen på en arbeidsplass er når de søker jobber. 27% sier at kultur er viktigere enn lønn. 70% sier at kultur og lønn er like viktig. Kun 3% bryr seg ikke om kulturen. Selv om undersøkelsen er utført i USA, viser lignende undersøkelser i Norge det samme.

bedriftskultur

Kultur handler ikke om å ha et shuffleboard i kantina, det handler ikke om å få firmabil eller å kunne trene i arbeidstiden. Kultur er alt du gjør (eller ikke gjør) for de ansatte. Kulturen reflekterer hva som er mest viktig og relevant for dine ansatte, kunder og talenter. Det er ideene, verdiene og normene som man har innad i bedriften. Kulturen er selve adferden.

Hvorfor er det så viktig å kommunisere intern kultur?
Ved å kommunisere kulturen vil du tiltrekke deg og engasjere talenter som passer inn hos dere. Talentene vil ønske å jobbe hos dere. Kanskje dere blir talentenes drømmearbeidsplass? De vil selv være på utkikk etter ledige stillinger. Tar du godt vare på disse kandidatene i rekrutteringsprosesser vil de bli ambassadører for dere selv om de ikke skulle bli tilbudt jobben. I fremtiden vil de kanskje søke den jobben hvor det nettopp er de som passer inn.

Hvordan kan vi kommunisere kulturen eksternt?
Det er mange måter å kommunisere intern kultur. Både ved tradisjonell annonsering og i sosiale kanaler har man muligheten til å fortelle hvordan det er å jobbe hos dere. De ansatte kan være aktive ambassadører og dele sin jobbhverdag. 

Strategien bør være langsiktig. Det holder ikke å si et par setninger i en stillingsannonse som publiseres og tro at jobben er gjort. Ha en tilstedeværelse over tid og husk å flette inn kommunikasjonen både internt og eksternt. Tør å vise (show, don’t tell) frem bedriftskulturen, ikke bare beskriv den med ord.

Sandra Wiborg
sandrawiborg@gmail.com

Jeg har et bredt interessefelt innen markedsføring i egne, kjøpte og fortjente kanaler. Best effekt oppnås ved hjelp av godt budskap (innhold), brukervennlighet (design) og riktig markedsføring (spredning) – alt tilpasset målgruppen.

Ingen kommentar

Legg inn en kommentar