Sandra Wiborg | Bygg en talentbase
Om du rekrutterer ofte og har stillinger det er vanskelig å besette, kan et godt tips være å bygge en talentbase. Det å bygge en talentbase krever en utarbeidet strategi og innsats, men til gjengjeld vil du spare tid og ressurser når du skal rekruttere.
4685
single,single-post,postid-4685,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Bygg en talentbase

Bygg en talentbase

Om du rekrutterer ofte og har stillinger det er vanskelig å besette, kan et godt tips være å bygge en talentbase. Det å bygge en talentbase krever en utarbeidet strategi og innsats, men til gjengjeld vil du spare tid og ressurser når du skal rekruttere.

Mange som jobber med rekruttering, arbeider fra sak til sak. Utfordringen med å jobbe på denne måten er at du ved hver rekruttering starter på null. Hva om du neste gang kan lete frem til rett person i en talentbase som du har bygget opp? Dette vil spare deg for mye tid, frustrasjon og ressurser.

Det å bygge en talentbase vil på sikt lønne seg. Men det krever noe fra deg som rekrutterer. Her kommer noen tips til hvordan du kan komme i gang med arbeidet:

  1. Skriv ned de ferdighetene eller den kompetansen dere oftest har behov for. Det er disse talentene dere bør prioritere å komme i kontakt med.
  2. La organisasjonen ta del i fordelene dere får ved å bygge en talentbase. Ved å investere tid underveis vil dere spare tid når det er behov for nye mennesker. Vi vet alle hvor kostnadskrevende det kan være om det tar for lang tid å besette en stilling.
  3. Bruk tilgjengelige verktøy og organiser arbeidet slik at du og teamet har full kontroll over hvilken kontakt dere har hatt med de ulike talentene, interessenivå, ansvarsfordeling på teamet etc.
  4. Behandle talentene med respekt. Ikke se på talentbasen som en database, men et verdifullt nettverk. Respekter deres tid og følg opp samtaler. Hold nettverket i live ved å holde kontakt underveis, og ikke kun når dere trenger nye ansatte.
  5. Vær personlig og unngå at kandidaten oppfatter kommunikasjonen som masseutsendelser. Som rekrutterer ønsker man ikke generelle søknader som kan være sendt til flere arbeidsgivere, men ofte er mye av kommunikasjonen man selv gjør automatisert fra rekrutteringsløsningen. Hva forteller dette oss? Kandidatene skal investere mye tid i oss og sin søknad, men selv skal vi bruke minst mulig tid på kandidatene?
  6. Vær synlig og tilgjengelig. En del arbeidsgivere må investere mye penger ved rekruttering fordi de er generelt lite synlige og tilgjengelige ellers. Er du synlig og tilgjengelig til enhver tid, trenger du ikke å være like synlig ved hver rekruttering.
  7. For vite at vi gjør de rette tingene bør vi alltid måle effekt og evaluere gevinsten vi har over tid. Mål, lær, forbedre og vinn talenter.
Sandra Wiborg
sandrawiborg@gmail.com

Jeg har et bredt interessefelt innen markedsføring i egne, kjøpte og fortjente kanaler. Best effekt oppnås ved hjelp av godt budskap (innhold), brukervennlighet (design) og riktig markedsføring (spredning) – alt tilpasset målgruppen.

Ingen kommentar

Legg inn en kommentar