Sandra Wiborg | Hvem snakker du til?
4676
single,single-post,postid-4676,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 
Death_to_stock_photography_Vibrant (2 of 10)

Hvem snakker du til?

I all form for markedsføring er det viktig å vite hvem du snakker til. Dette gjelder uavhengig om det er et produkt du skal selge, en merkevare du skal fronte eller en stilling du skal besette. 

En markedsfører vet at man ikke kan snakke til – eller nå ut til alle. Prøver du å snakke til «alle» vil mest sannsynlig svært få høre deg. Dette er heller ikke et mål for de fleste virksomheter. Det er derfor viktig å beskrive målgruppen og skaffe seg innsikt før man velger å annonsere.

Hvis målgruppe og innsikt er grundig analysert vil arbeidet med å lage budskap, layout, samt vurdere medievalg være enklere, da man har en rekke parametere å ta utgangspunkt i. Det er lettere å vite hva du skal si når du vet hvem du snakker til.

En målgruppe kan beskrivelses med utdannelse, interesse, alder, geografisk bosted, familiesituasjon etc. Ved å skaffe seg innsikt om målgruppen vil man finne verdifull informasjon som hva målgruppen er opptatt av, hvilke spisevaner de har, hva de har på nattbordet, hva favorittprogrammet på TV eller Netflix er. Innsikt gir en mengde nyttig informasjon som man som annonsør bør benytte seg av.

I all form for kommunikasjon tilpasser vi språk, formuleringer og innhold ut fra hvem vi snakker med. Vi har en annen tone og form når vi snakker med egne foreldre eller barn, kontra fjerne slektninger. Vi kommuniserer annerledes mot vennegjengen enn hva vi gjør i et jobbintervju og vi bruker andre ord og uttrykk til kjæresten enn hva vi gjør til vår egen sjef. Dette fordi vi tilpasser oss målgruppen vi kommuniserer med, samt situasjonen vi er i.

En økonom krever en annen form for kommunikasjon og tilnærming enn hva en pedagog gjør. Det kan også være forskjeller basert på alder. En person på 50 år som har vært mange år i arbeidslivet har andre forventninger og krav til en arbeidsgiver og stilling enn hva en nyutdannet 23-åring har.

Valg av målgruppe vil avgjøre om hva som er viktig i en stillingsannonse og hos en arbeidsgiver. Hos noen vil trygghet og langsiktighet være viktig. Andre setter pris på karrieremuligheter, det å jobbe for en kjent merkevare, muligheter for videreutdanning etc. Forskjellene kan være mange.

Jo mer innsikt vi har om målgruppen – desto bedre vil kampanjen treffe målgruppen, både når det gjelder budskap, form på innholdet, visuelle virkemidler, samt medievalg som gjør treffsikkerheten større.

Sandra Wiborg
sandrawiborg@gmail.com

Jeg har et bredt interessefelt innen markedsføring i egne, kjøpte og fortjente kanaler. Best effekt oppnås ved hjelp av godt budskap (innhold), brukervennlighet (design) og riktig markedsføring (spredning) – alt tilpasset målgruppen.

Ingen kommentar

Legg inn en kommentar