Sandra Wiborg | Hvordan tiltrekke seg passive kandidater i dagens jobbmarked
4669
single,single-post,postid-4669,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Hvordan tiltrekke seg passive kandidater i dagens jobbmarked

Det er vanskelig å få oppmerksomheten til de passive kandidatene. Det er enda vanskeligere å overbevise de til å søke seg til din bedrift.

For første gang ser vi en økning av andel mennesker som er åpne for å skifte jobb. Det er likevel en tøff kamp om å tiltrekke seg de beste talentene.

En undersøkelse utført av LinkedIn viser hovedårsakene til at vi bytter jobb. Basert på funnene er det flere måter å tiltrekke seg både passive og aktive kandidater i dagens jobbmarked.

  1. Vi ønsker å bygge en karriere. For å attrahere de beste kandidatene bør man tilby karrieremuligheter, ikke en jobb.
  2. Employer branding og talent branding betyr noe. Det største hinderet til å skifte jobb er å ikke vite hvordan det faktisk er å jobbe for et annet selskap. Dette kan du løse ved hjelp av god markedsføring og employer branding.
  3. Vi forlater større selskap til fordel for de små. En av de viktigste årsakene til at vi ønsker å jobbe for mindre selskaper er at vi ønsker mer utfordrende arbeid og utføre oppgaver av større betydning.

Funnene viser at lønn har liten betydning til skifte av jobb. Det er andre kvaliteter ved arbeidsplassen som er av større betydning, noe som bør være gode nyheter for en rekke organisasjoner.

Hovedårsaken til at vi skifter jobb er karrieremuligheter. Som illustrasjonen under viser, er årsaken til at vi slutter mangel på videre karrieremuligheter.

Årsaken til at vi begynner et sted er flere muligheter og en tydeligere karrierevei.

Skjermbilde 2015-09-21 kl. 14.54.51

Source: LinkedIn survey, Why & How People Change Jobs, (Mar 2015). Showing global average. “Which of the following contributed to your decision to leave your previous employer?” and “Which of the following contributed to your decision to accept the job at your current company?”

De som søker seg til mindre organisasjoner ønsker utfordringer, påvirkningskraft, en tydeligere visjon og kultur, men ikke nødvendigvis høyere lønn.

Skjermbilde 2015-09-21 kl. 14.59.10

Source: LinkedIn survey, Why & How People Change Jobs, (Mar 2015). “Which of the following contributed to your decision to accept the job at your current company?” *Marks statistically significant difference at 95% confidence level (people who joined small organizations were more/less likely to join for these reasons than the global average).

Funnene er basert på dataanalyse av 7 millioner LinkedIn-medlemmer, samt en spørreundersøkelse av over 10.000 personer som har byttet jobb.

Sandra Wiborg
sandrawiborg@gmail.com

Jeg har et bredt interessefelt innen markedsføring i egne, kjøpte og fortjente kanaler. Best effekt oppnås ved hjelp av godt budskap (innhold), brukervennlighet (design) og riktig markedsføring (spredning) – alt tilpasset målgruppen.

Ingen kommentar

Legg inn en kommentar