Sandra Wiborg | Bli kvitt stillingsannonsens klisjeer
15419
single,single-post,postid-15419,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Bli kvitt stillingsannonsens klisjeer

Det at stillingsannonser inneholder mange klisjeer er ingen hemmelighet. Det er skrevet mange artikler, blogginnlegg og holdt mange foredrag om emnet. Allikevel feiler en del fortsatt. Hva er det som gjør at det er så vanskelig.

For å unngå klisjeene bør man ha jobbet frem et employer brand (sin merkevarebygging som arbeidsgiver). I mangelen av et employer brand blir stillingsannonsene ofte for generelle og man klarer ikke å skille mellom ulike arbeidsgivere eller ulike stillinger. For kandidatene er det derfor vanskelig å vite hvilke arbeidsgivere de foretrekker fremfor andre. Alle ser ut til å være like, selv om dette i realiteten ikke stemmer. Det finnes alltid en kultur, samt ulike fordeler og ulemper ved de ulike arbeidsplassene.

Mange er redde for å utelukke gode kandidater, men det viktigste ved en rekruttering er nettopp å unngå feilansettelser. Det hjelper ikke å finne drømmekandidaten om kandidaten mistrives og slutter i jobben etter kort tid.

Når man skal selge et produkt må man kjenne til produktets fordeler og ulemper for å få frem de riktige salgsargumentene. Man bør differensiere seg fra andre produkter i samme kategori og få frem sine sterke sider. Er produktet dyrest i sin kategori, men samtidig et statussymbol for forbrukerne bør dette kommuniseres. På samme måte må man finne frem fordelene ved dere som arbeidsgiver. Hvilken kultur er det innenfor deres vegger? Hva kan dere tilby som ikke konkurrentene har? Hva er deres fortrinn i markedet?

Om man jobbet frem et godt employer brand for sin virksomhet vil jobben med å utforme stillingsannonse forenkles. Man slipper å gå i klisjefellen og man kommuniserer tydeligere ut til de aktuelle kandidatene. En vinn-vinn situasjon for både arbeidsgiverne og kandidatene.

Sandra Wiborg
sandrawiborg@gmail.com

Jeg har et bredt interessefelt innen markedsføring i egne, kjøpte og fortjente kanaler. Best effekt oppnås ved hjelp av godt budskap (innhold), brukervennlighet (design) og riktig markedsføring (spredning) – alt tilpasset målgruppen.

Ingen kommentar

Legg inn en kommentar