Sandra Wiborg | Kreativ rekruttering
10
post-template-default,single,single-post,postid-10,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Kreativ rekruttering

Stadig flere virksomheter bruker standariserte rekrutteringsløsninger ved ansettelser. Søkerne må fylle ut felter for utdannelse, erfaring og andre relevante data. Noen holder seg imidlertid unna slike systemer og gjør ting på sin egen måte. Unbounce er en av dem.

Bruk av rekrutteringsløsninger er viktig og riktig for en del større virksomheter og det offentlige. Utfordringen ved slike systemer er at selve søkeprosessen blir en kjedsom affære da det kun dreier seg om å fylle ut en del datafelt for å være med i vurderingen. I tillegg vil jeg tro at søknadene blir relativt like og at det er vanskelig å se noen skille seg ut på andre felt enn hva utdannelse og erfaring viser.

Jeg følger et onlinekurs fra Unbounce om hvordan lage gode landingssider i digitale kampanjer. Unbounce har utviklet et webverktøy for å kunne lage, publisere og A/B-teste landingssider på nett. I et av kursdokumentene forteller Unbounce om deres rekrutteringsstrategi. Jeg synes det var en kreativ måte å finne de rette menneskene på og deler derfor historien med dere:

«The Unbounce recruitment process»
«Since day one of starting Unbounce, we’ve had a very unique hiring process. When someone sees one of our job postings we tell them not to send a resumé (we’ll just delete it). Instead we ask them to open a free Unbounce account and use the tool to build a landing page that explains why we should hire them.

The results have been incredible for a couple of reasons. First, the process takes much more effort than simply emailing a resumé. Second, it opens up the opportunity for someone to be super creative and let their freak flag fly. Not to mention that it gets our product in their hands.

The result? Virtually no unqualified applicants. Only the truly motivated apply. And this is perfectly analogous to your lead gen campaigns. By only asking for an email address, you are opening the gates to the lookie-loos who aren’t really that qualified or interested.

I truly believe that this has been a major ingredient in our ability to build such an amazing team.»

Kjenner du til virksomheter som lager unike prosesser for å teste eller utfordre sine søkere? Send meg gjerne tips.

Sandra Wiborg
sandrawiborg@gmail.com

Jeg har et bredt interessefelt innen markedsføring i egne, kjøpte og fortjente kanaler. Best effekt oppnås ved hjelp av godt budskap (innhold), brukervennlighet (design) og riktig markedsføring (spredning) – alt tilpasset målgruppen.

Ingen kommentar

Legg inn en kommentar