Sandra Wiborg | Hvorfor er valg av målgruppe så viktig?
4638
single,single-post,postid-4638,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Hvorfor er valg av målgruppe så viktig?

I arbeidet med markedsføringsstrategier eller -kampanjer er målgruppen én av de viktigste faktorene du bør fokusere på.

Målgruppen vil avgjøre hvilke valg du bør ta i strategiarbeidet. Det er derfor viktig å avklare hvem du er ute etter å treffe, så tidlig som mulig. Innsikt og kjennskap til målgruppen vil gi deg ledetråder til hvordan oppgaven bør løses for å oppnå best effekt.

Det er like viktig å fokusere på målgrupper om du jobber med et nytt nettsted, planlegger en tilstedeværelse i de sosiale mediene, skal ha en annonsekampanje på nett/avis/radio/TV, lager en ny markedsstrategi for virksomheten eller du skal rekruttere nye mennesker. Uansett produkt eller kampanje må vi tørre å ta noen valg underveis. Desto klarere vi er på hvem det er vi vil nå, jo enklere er det å ta de riktige valgene underveis.

Så hva kjennetegner målgruppen? Hvem er de? Hvor er de? Hva gjør de? Hvilke interesser har de? Lag en beskrivelse av demografiske forhold som har betydning. Det kan være en beskrivelse av kjønn, alder, sivilstand, bosted, familiesituasjon, utdanning, yrkesgruppe samt inntekt – for å ta noen eksempler. Innsikten du skaffer deg er verdifull informasjon som gir noen fordeler i det videre arbeidet. Målgruppen kan være din eksisterende kundegruppe, eller nye kunder du ønsker å jobbe mot. Hvor er potensialet for vekst?

Det en formel som går igjen i bransjen om det å skape effekt i kommunikasjonen: Effekt = budskap*spredning. Vi må derfor jobbe med budskap og spredning for å oppnå effekt. Men hvordan kan vi lage godt innhold hvis vi ikke vet hvem vi snakker til? Hvor treffer vi disse menneskene vi ikke vet noe om? Hvilken frekvens trenger vi for å overtale person X?

En god målgruppebeskrivelse og mengder av god innsikt vil veilede oss videre til valgene som må tas. Om planleggingen er god og man starter i rett ende vil man spare både tid og unngå frustrasjon underveis.

Mitt råd er derfor å starte med å fokusere på målgruppen, så snart målet er satt. Dette vil forenkle arbeidet som legges ned i neste steg. Lykke til!

Sandra Wiborg
sandrawiborg@gmail.com

Jeg har et bredt interessefelt innen markedsføring i egne, kjøpte og fortjente kanaler. Best effekt oppnås ved hjelp av godt budskap (innhold), brukervennlighet (design) og riktig markedsføring (spredning) – alt tilpasset målgruppen.

Ingen kommentar

Legg inn en kommentar