Sandra Wiborg | Hvorfor benytte content marketing i deres kommunikasjon?
4640
single,single-post,postid-4640,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Hvorfor benytte content marketing i deres kommunikasjon?

Det skrives om content marketing overalt og denne våren holdes det kurs, seminarer og andre store happeninger innen content-bransjen hver uke. Men er innholdsmarkedsføring egentlig noe nytt og hvordan kan merkevarene benytte godt innhold i sin markedsføring?

Content marketing er ikke noe nytt, og det er over 100 år siden vi først så at det ble tatt i bruk. Et av de første eksemplene vi har er fra 1891 da Dr. Oetker solgte små pakker av bakepulver med oppskrifter trykket på baksiden. Gi kunden inspirasjon til å bake oftere, og salget av bakepulver vil øke. Dekkprodusenten Michelin opprettet Michelin Guiden i år 1900 for å hjelpe bilister å finne veien, få service til bilen, samt andre reisetips. Når bilister kjører mer, slites dekkene raskere og salget vil gå opp. Gi merverdi til kunden og selg mer av produktet.

Reklame i 2015, skal ikke føles som reklame. Det er derfor innholdsmarkedsføring eller content marketing er et av de heteste temaene denne våren. Reklametrøtte forbrukere ønsker mer enn en glossy annonse som gir oss beskjed om å kjøpe et produkt. De vil ha merverdi. De ønsker inspirasjon, tips og triks, ny lærdom. Derfor må markedsførere lage godt innhold og skape en opplevelse av sine produkter som ikke oppfattes som tradisjonell reklame. Hva kan dere kommunisere til forbruker som er så interessant at det ikke oppfattes som reklame eller forstyrrelser i et ellers hektisk liv?

Reklame i 2015, skal ikke føles som reklame.

Google har alltid prioritert godt, relevant innhold for forbruker, så søkemotoroptimaliserte sider er én av fordelene man får ved å prioritere innholdsmarkedsføring i kommunikasjonsmiksen.

Jeg har lyst til å trekke frem noen eksempler på merkevarer jeg synes har vært flinke på innholdsmarkedsføring:

  • Lilleborg utgir Plusstid, som er både er et magasin og nettsted. De skriver artikler med tips om alt fra julerengjøring, tips til pynt av festbord, til lek og moro man kan gjøre med barna. De reklamerer for egne produkter, men det kommer naturlig rundt artikler som omhandler tips hvor produktene kan benyttes.
  • Ica lager artikler med tips som omhandler mat og oppskrifter. De skriver om helsefordeler ved ulike råvarer, samt raske, sunne eller kreative oppskrifter.

Men er innholdsmarkedsføring for alle? Jeg tror de fleste merkevarer kan gi en merverdi på sitt produkt. Det viktigste er å knytte til seg ressurser som kan skape verdier og holde innholdet i live. Det å jobbe med innhold er ikke det samme som å lage en boards-annonse som skal klistres opp på en vegg. Innhold må bearbeides, analyseres og optimaliseres underveis.

Så fokuser på godt innhold og husk at god markedsføring ikke skal oppfattes som reklame.

Sandra Wiborg
sandrawiborg@gmail.com

Jeg har et bredt interessefelt innen markedsføring i egne, kjøpte og fortjente kanaler. Best effekt oppnås ved hjelp av godt budskap (innhold), brukervennlighet (design) og riktig markedsføring (spredning) – alt tilpasset målgruppen.

Ingen kommentar

Legg inn en kommentar