Sandra Wiborg | Hva er big data og hvilken verdi kan det gi?
12
post-template-default,single,single-post,postid-12,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Hva er big data og hvilken verdi kan det gi?

Det er 2015 og alle snakker om Big data. Det som gjør Big data spennende er at vi ved hjelp av data kan skreddersy kommunikasjonen mot forbruker og kunde.

Under Inspirasjonsdagen 2015 i regi av Oda Nettverk, fortalte Telenor direktør Berit Svendsen om hvordan de benytter data når deres kunder kontakter kundeservice. Ved å kjenne kundens brukermønster, kan de i større grad tilpasse kommunikasjonen til den enkelte. De kan tilby produkter som er interessante, relevante og tilpasset hver enkelt.

Men hva er big data og hvor får vi informasjonen fra? Big Data er informasjon som kjennetegnes ved høyt volum, høy hastighet og/eller høy grad av variasjon:

«Big data is high volume, high velocity, and/or high variety information assets that require new forms of processing to enable enhanced decision making, insight discovery and process optimization.» – Gartner

Verdien av mengden data vil avhenge av type organisasjon. Mindre bedrifter vil ha større utbytte av mindre mengde data enn store virksomheter. Facebook, Google og Amazon er selskaper som bruker store datamengder til å lage bedre tjenester, samt kommersielle løsninger.
Når vi legger igjen informasjon i ulike nettverk, foretar søk på Google, sender informasjon om hvor vi befinner oss og/eller foretar kjøp, legger vi igjen data om hvem vi er, hvor vi er og hvilke interesser vi har akkurat nå. Summen av all denne informasjonen er store mengder data.

Dataen i seg selv er ikke nok til å skape verdi. Kunsten er å hente ut de relevante dataene, bruke den som innsikt for så å påvirke til ønsket handling. Som markedsfører ønsker man å skape en verdi for kunde eller forbruker. Man vil påvirke de som lettest lar seg påvirke og de som er i målgruppen for våre tjenester eller produkter. Ved å benytte data kan vi skreddersy budskapet, vi kan spre budskapet der målgruppen befinner seg, på de tidspunkt de er mest åpne for påvirkning.

En av mine nærbutikker, Coop Obs, er gode på å bruke data til å lage skreddersydde tilbud til meg. De ser på min kjøpshistorikk og gir meg tilbud som er relevante og tilpasset min livsstil. Jeg tar gjerne imot tilbud på Dentastix til Milo (hunden i familien), laks til den hjemmelagde sushien vår, juicen vi pleier å kjøpe og ikke minst favorittsjokoladen. Jeg ønsker derimot ikke tilbud på bleier da jeg ikke har barn. Ved å benytte dataene Coop har innhentet om meg, kan de skreddersy sin kommunikasjon mot meg som forbruker og tilby interessante varer.

Så innhent data, skaff dere innsikt og tilby mottakeren relevante og nyttige tjenester. Det er en vinn-vinn-situasjon for både virksomhet og forbruker.

Jeg anbefaler denne artikkelen som tar opp utfordringene ved bruk av Big data: Big data, big problem? på Kampanje.com

Sandra Wiborg
sandrawiborg@gmail.com

Jeg har et bredt interessefelt innen markedsføring i egne, kjøpte og fortjente kanaler. Best effekt oppnås ved hjelp av godt budskap (innhold), brukervennlighet (design) og riktig markedsføring (spredning) – alt tilpasset målgruppen.

Ingen kommentar

Legg inn en kommentar