Sandra Wiborg | Er ny teknologi en trussel for den gode ideen?
4628
post-template-default,single,single-post,postid-4628,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Er ny teknologi en trussel for den gode ideen?

De siste årene har det skjedd mye innen teknologi og digitale muligheter. Endringene har ført til nye trender som markedsførere blir eksponert for. Sosiale medier, content marketing, programmerte mediekjøp, inbound marketing, html5 er ord vi for noen år tilbake ikke visste så mye om.

Bransjen er i endring og vi leser stadig at virksomheter flytter pengene fra de betalte mediene over på egne kanaler. Teknologien gjør det mulig for oss å bygge gode flater i egne kanaler som fungerer i kombinasjonen med annen markedsføring. Både reklame- og mediebyråene gjør endringer i organisasjonen for å møte fremtiden og satse på innhold i flere flater, så vil vi se en bransjeglidning fremover? Eller er den allerede her?

Det har vært nyttige, opplyste og til tider hete diskusjoner i ulike fora om ny teknologi og deres inntok i reklame- og mediebransjen. Noen beskytter den gamle måten å utarbeide gode ideer på, mens andre mener dette er bakstreversk og lite innovativt. En av de som har stått opp mot de nye «digitale hodene» er Ingebrigt Steen Jensen. Har han som kan hele reklamehistorien noen kloke råd?

Jeg deltok på et seminar med Ingebrigt Steen Jensen i februar med tittelen»Kommunikasjon i analoge, digitale og sosiale medier – hva er det som virker?». Seminaret ble holdt av 07 Media. Ingebrigt er ikke uenig i å ta den nye teknologien i bruk. Det han misliker er at teknologien skal legge føringer for den gode ideen.

Selv om jeg liker mulighetene teknologien gir oss og selv har tatt utgangspunkt i teknologien før selve ideen, så mener jeg han har et godt poeng. Jeg har selv erfart at byråer bygger ideen ut fra den teknologien de ønsker å ta i bruk, men resultatet er at kommunikasjonen blir svak. Ideen er selve grunnmuren for kommunikasjonen og den bør være god. Teknologi og flater kommer i andre rekke.

Vi skal ikke glemme de mulighetene som teknologien gir oss, og vi vil helt klart klare å skape nye, gode ideer ved hjelp av ny teknologi. Men teknologien skal ikke sette premissene for hva som skal kommuniseres.

Avslutningsvis får dere noen gode råd fra Ingebrigt:

    1. Konsept
      Du må ha et godt konsept. Ikke lat som at du er noe du ikke kan leve opp til.
    2. Kunnskap
      God kunnskap virker – god kunnskap selger.
    3. Historier
      Det er historiene folk kjøper. Historiene forandrer verden.
    4. Lidenskap
      Du må ha «passion» for det du driver med.
    5. Posisjon
      Tør å ta en tydelig posisjon i markedet. Differensiering er viktig – hvis ikke er vi alle like.
    6. Medium
      Hvilke medier skal benyttes for å kommunisere vårt budskap? Hvor befinner målgruppen seg?
Sandra Wiborg
sandrawiborg@gmail.com

Jeg har et bredt interessefelt innen markedsføring i egne, kjøpte og fortjente kanaler. Best effekt oppnås ved hjelp av godt budskap (innhold), brukervennlighet (design) og riktig markedsføring (spredning) – alt tilpasset målgruppen.

Ingen kommentar

Legg inn en kommentar