Sandra Wiborg | Annonsenes 10 bud
3643
post-template-default,single,single-post,postid-3643,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Annonsenes 10 bud

Annonsering koster, og for å gjøre investeringen lønnsom bør annonsen ha en god effekt. Men hva er de mest effektive virkemidlene når man annonserer? Egmont, Aller og Bonnier har laget annonsenes 10 bud, basert på effektmålinger de har gjort i en årrekke. Analysen baserer seg på all type annonsering i magasiner, men mange av punktene vil være viktige på stillingsannonsering i ulike fagblader, magasiner, aviser eller andre trykte medier. Her er deres 10 bud basert på analysen:

  1. Størrelse betyr noe
    Et oppslag gir 15-20 prosent høyere observasjonsverdi enn en helside, og en helside rundt 20 prosent mer enn en halvside. Man bruker også lengre lesetid på et større format, og annonsøren står mer dominerende ut, noe som øker kommunikasjonseffekten utover ren oppmerksomhet. Det blir også en bedre leseropplevelse med en dobbeltside.
  2. Ikke tid til å løse gåter
    Iblant prøver annonsører å være for morsomme eller finurlige, og det tar en stund før leseren forstår budskapet. I snitt bruker man 3-6 sekunder på en helside. Hvis annonsøren overvurderer mottakernes interesse, kan man risikere at annonsen ikke får den tid den trenger, og eventuelle «gåter» forblir uløste.
  3. Relevant budskap gir høy oppmerksomhet
    Ser vi på undersøkelsen og tar hensyn til sideantall, plassering og lignende, er tallene ganske like uansett type magasin. Det betyr at det er mulig å oppnå høye score i alle magasiner hvis annonsebudskapet er tilpasset lesergruppen.
  4. Sidetall spiller liten rolle
    Annonsen din blir sett også i tykke magasiner. Oppmerksomheten forandres ikke noe særlig selv om magasiner er av ulik tykkelse.
  5. Magasiner blir lest flere ganger
    Magasiner og ukeblader tas frem og leses mange ganger, i snitt 3,4 gang pr. utgave. Det betyr at annonsen har mulighet for flere eksponeringer.
  6. Venstre eller høyreside – kun et politisk spørsmål
    En sen venstreside er like mye verdt som en tidlig høyreside! Jo mer man leser av magasinet, jo høyere blir selvfølgelig også annonseoppmerksomheten.
  7. Selv uerfarne lesere observerer
    Uansett om man leser alle numrene av et magasin eller bare ett, så observerer man reklamen på lignende måte. Men ved mange eksponeringer over tid, bør man vurdere variasjoner av annonseutformingen.
  8. Det er lønnsomt å tilpasse budskapet
    Relevans og kontekst er alfa og omega innen kommunikasjon. Samme annonsør kan gjennom å justere litt på innholdet og utformingen av en annonse i forhold til magasin og målgruppe, få en betydelig høyere oppmerksomhet, engasjement og kjøpsinteresse.
  9. Språk er viktig
    Hvilke ord og uttrykk som brukes i annonsen er essensielt – riktig valg av ord i forhold til målgruppen skaper nysgjerrighet og økt involvering.
  10. Merkevarekunnskap blant leserne
    Man ser lettere det man kjenner igjen. Oppmerksomhet har en viss sammenheng med tidligere merkevarekunnskap. Derfor er tilstedeværelse over tid viktig.

Annonsenes 10 bud og mer informasjon om annonsering i magasiner finner du på denne lenken. 

Dette innlegget ble første gang publisert på bloggen til MediaPlus.

Sandra Wiborg
sandrawiborg@gmail.com

Jeg har et bredt interessefelt innen markedsføring i egne, kjøpte og fortjente kanaler. Best effekt oppnås ved hjelp av godt budskap (innhold), brukervennlighet (design) og riktig markedsføring (spredning) – alt tilpasset målgruppen.

Ingen kommentar

Legg inn en kommentar