Sandra Wiborg | Bør vi bruke STORE eller små bokstaver i tittelen?
1240
post-template-default,single,single-post,postid-1240,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Bør vi bruke STORE eller små bokstaver i tittelen?

Hva er forskjellen om man skriver en tittel med små eller STORE bokstaver? Er det noen regler eller hensyn vi må forholde oss til? Hva kan vi anbefale å bruke? 

Under årets Brukerforum i regi av WebCruiter holdt Elin Ulset Nordseth og undertegnede et innlegg om det å lage gode stillingsannonser. Vi valgte oss en ganske så ambisiøs tittel, men vi håper de fleste fikk med seg noen brukbare tips i sitt videre arbeid med å lage stillingsannonser.

I dette innlegget skal jeg skrive litt om debatten vi hadde rundt titler. Da først og fremst om bruken av store eller små bokstaver. Innen typografifaget kaller vi de STORE bokstavene for versaler og de små for minuskler, så denne terminologien bruker jeg videre.

Versaler brukes som regel i titler eller andre mindre tekstområder og er ikke egnet ved lengre mengde tekst. Versaler gjør vanligvis lesbarheten dårligere fordi det gir en vanskeligere ordgjenkjenning. En annen grunn til å unngå versalene er at det kan oppfattes som høylytte ord. Prøv bare å skrive en e-post men store bokstaver, så ser dere hva jeg mener. Det blir som å skrike til mottakeren og er for meg helt unnaturlig å gjøre.

Det er allikevel noen unntak, som når det benyttes lett gjennkjennelige enkeltord eller når det brukes der ordbildet får en fremtredende plass. Ved bruk av versaler bør de lignes ut, og gjerne sperres. Der kom de typografiske uttrykkene igjen, men kort forklart – du bør legge inn litt luft mellom bokstavene for å bedre lesbarheten.

Det kan derfor være lurt å ta en vurdering av det å bruke versaler i titler eller andre tekstområder i annonsen. Spesielt dersom man ikke har noen regler om hvor lang tittelen skal være, eller hvilke enkeltord som skal benyttes.

Vi ender ikke opp med noen fasit på om det å bruke versaler i titler er rett eller galt, men det er flere hensyn man må ta ved bruk av disse store bokstavene. Den beste måten å fremheve tekst på er å benytte ulike skriftstørrelser og fethetsgrader på bokstavene. Da er man på den sikre siden.

——————-

Dette innlegget er tidligere publisert på bloggen til MediaPlus.

 

Sandra Wiborg
sandrawiborg@gmail.com

Jeg har et bredt interessefelt innen markedsføring i egne, kjøpte og fortjente kanaler. Best effekt oppnås ved hjelp av godt budskap (innhold), brukervennlighet (design) og riktig markedsføring (spredning) – alt tilpasset målgruppen.

Ingen kommentar

Legg inn en kommentar