Sandra Wiborg | Bruk lokkeord til å treffe målgruppen
1104
post-template-default,single,single-post,postid-1104,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Bruk lokkeord til å treffe målgruppen

Vi blir aldri lei av å snakke om viktigheten av å finne målgruppen og snakke et språk de forstår og tiltrekkes av når man skal rekruttere. 🙂

I onsdagens utgave av Aftenposten Aften kan vi lese om hvordan Fylkesmannen i Oslo og Akershus har laget en strategi for å tiltrekke seg flere menn i barnehagestillinger. Artikkelen «Frister menn med lokkeord» er onsdagens hovedoppslag og vi møter Voksenkollen friluftsbarnehage hvor hele 60 prosent av de ansatte er menn.

Skjermbilde 2013-09-16 kl. 10.28.28

Fra artikkelen «Frister menn med lokkeord».

Fylkeskommunen vurderer flere grep for å tiltrekke seg menn til disse jobbene og et av grepene er å skrive «daglig leder» i stedet for «styrer». Nye og attraktive stillingsbetegnelser er også et virkemiddel.

Vi prøver alltid å sette fokus på innholdet i annonsene og dette er et veldig godt eksempel på hvordan man jobber seg frem til ønsket målgruppe og setter seg ned og tilpasser annonsen til disse – som i dette tilfellet er menn.

Det er ikke til å legge skjul på at vi alle er forskjellige. Enten målgruppen baseres på alder, kjønn, utdannelse eller bosted, så bør man finne det riktige uttrykket og ordene for å snakke til nettopp de man ønsker å henvende seg til.

Alt for ofte bruker vi vårt eget språk og formidlingsuttrykk, noe som ofte kan bli feil når det er helt andre personer vi ønsker å nå. Selv er jeg 30 år og tiltrekkes av helt andre ting i arbeidslivet enn min far på 56 – selv om vi har samme bakgrunn og fagutdannelse.

Så våg å prøve! Det er mitt råd. Invester tid i forarbeidet av stillingsannonsen og dere vil oppdage at fortjenesten med å finne de riktige menneskene er stor! Annonseringen i seg selv kan ofte være en stor utgiftspost, så det lønner seg å ha et gjennomtenkt produkt når annonsen først står på trykk.

Lykke til! Kom gjerne med tips på andre som har lykkes med å rekrutteringen ved hjelp av god tekst eller andre virkemidler.

 

Sandra Wiborg
sandrawiborg@gmail.com

Jeg har et bredt interessefelt innen markedsføring i egne, kjøpte og fortjente kanaler. Best effekt oppnås ved hjelp av godt budskap (innhold), brukervennlighet (design) og riktig markedsføring (spredning) – alt tilpasset målgruppen.

2 kommentarer
  • Svein Grande
    Publisert 11:31h, 23 mars Svar

    Hei Sandra – flott blogginnlegg – etter min mening deres beste så langt.
    Du vil ha andre eksempler:
    Jeg bisto nettopp en offentlig virksomhet mht å motivere ungdom til å melde seg på Sommerskole gjennom bruk av sosiale medier. Hvordan kommuniserer du med en 13-åring? Med en slik i huset kan jeg skrive under på at det ikke er enkelt. Jeg brukte mitt barn som konsulent og testet (selvsagt?) teoriene i praksis og justerte underveis. Jeg traff «så det sang etter». En klikkprosent på Google på 37% er vel få forundt. Liknende erfaringer ble gjort på Facebook. Dette er jo også en form for rekruttering og erfaringen tar jeg gladelig med meg videre til andre oppdrag.

    • Sandra Wiborg
      Publisert 12:40h, 23 mars Svar

      Hei Svein. Takk for flotte ord 🙂
      Det er et veldig bra eksempel du skriver om! Vi mennesker er så opptatt av å tilpasse annonsene ut fra vår egen oppfattelse. Vi tror at vi selv er standarden på hvordan ting fungerer og har lett for å sammenligne oss selv med hvordan alle andre tenker. Hvilke medier leser jeg, hvilke virkemidler legger jeg merke til og hvordan henvender man seg til meg? Dette kan i visse tilfeller fungere, men som regel ikke! Man er ute etter en helt annen målgruppe enn seg selv. Flott at du har en sønn som kunne trå til og hjelpe deg. Det er jo aller best å få nettopp målgruppen til å ta en vurdering av budskapet!

Legg inn en kommentar