Sandra Wiborg | Hva er årsakene til at vi bytter jobb?
909
post-template-default,single,single-post,postid-909,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Hva er årsakene til at vi bytter jobb?

Grunnene til at vi bytter jobb er interessant å se på når man søker etter nye ansatte. Hva er det folk legger vekt på ved bytte av jobb? Hva er det som tiltrekker en jobbsøker?

Blir søkeren fristet til å søke stillingen som utlyses?

I følge en undersøkelse gjort av YouGov for Aftenposten er hovedgrunnene våre til jobbytte personlig utvikling og karrieremulighet. Ett av spørsmålene som ble stilt i undersøkelsen var: «sist du skiftet jobb, hva var hovedårsaken til det?» Svarene som topper listen er  personlig utvikling på 18% og karrieremuligheter på 16%. (Tallene er i prosent av totalt 1.004 respondenter).

Når man skriver en stillingsannonse er det viktig å huske på hvilket innhold man prioriterer og hvilke fordeler man får frem for de aktuelle søkerne. Legger du vekt på det samme som søkerne?

Under samme spørsmål i undersøkelsen kommer bedriftens omdømme ganske langt ned på listen med kun 2%. Da er det kanskje ikke så viktig med en ingress som okkuperer halve annonsen i avisen – når det faktisk er andre ting som er langt viktigere for søkerne?

Kom gjerne med innspill til hva du mener bør komme godt frem i en stillingsannonse – og som mange kanskje nedprioriterer i innholdet 🙂

Kilder: YouGov 2011, Aftenposten

Dette innlegget ble første gang publisert på bloggen til MediaPlus.

Sandra Wiborg
sandrawiborg@gmail.com

Jeg har et bredt interessefelt innen markedsføring i egne, kjøpte og fortjente kanaler. Best effekt oppnås ved hjelp av godt budskap (innhold), brukervennlighet (design) og riktig markedsføring (spredning) – alt tilpasset målgruppen.

Ingen kommentar

Legg inn en kommentar