Unngå klisjeene!
Klisjeer er mye brukt på stillingsannonser. Grunnen til dette er bruken av klipp-og-lim i tekstene. Men er disse klisjeene god markedsføring?
Margrete Kilde Nes fra Arkitekst holdt i forrige uke et foredrag om «god tekst i stillingsannonser» på Aftenpostens seminar. Hun tok bl.a. opp bruken – eller misbruken – av klisjeer som vi til stadighet finner i stillingsannonser.
Utfordringen med dagens stillingsannonser er at de er for like! Klisjeene og de utslitte begrepene brukes i så mange annonser at de verken vekker tillit eller legges merke til. Det er ikke det at utsagnene ikke er sanne, det er bare det at når ting gjentas mange nok ganger blir budskapet mindre og mindre synlig.
Det er viktig å huske at all annonsering er merkevarebygging, og bruken av klisjeer vil gi mottakeren et dårlig og lite troverdig inntrykk av organisasjonen.
Velg bort klipp-og-lim metoden og prøv heller å vær kreativ, nytenkende, men fortsatt ærlig! Jeg vet det er vanskelig med tidspresset på mange av stillingene som lyses ut, men i det lange løp tjener man på ekstraarbeidet. Kvaliteten på det som lyses ut gjenspeiler ofte kvaliteten på søkerne.
Er det riktig å gå bort fra klisjeer og slitte begrep, eller er det annonser hvor det faktisk er et pluss, eller nødvendig å ta de i bruk?
Ingen kommentar