Sandra Wiborg | Trender i stillingsannonsene
804
post-template-default,single,single-post,postid-804,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Trender i stillingsannonsene

Stillingsannonsene er – som mye annet – utsatt for trender. De endres over tid, både på innhold og utforming. De tingene man vektla for noen år siden er kanskje ikke så aktuelle å ta med i dagens annonser.

Språkbruken forandrer seg over tid, noe vi også kan se på stillingsannonsene. Formuleringer endres og man vektlegger helt andre ting i dag enn på 50-tallet.

«Dagens annonser vektlegger personlig utvikling og moro på jobben. På 50-tallet var trygghet og gode fremtidsutsikter langt viktigere.»

Personal og ledelse nr. 4-2011

I dagens samfunn er menneskets frihet og muligheter for videre utvikling langt viktigere enn en trygg og sikker jobb. Mye av dette kommer som følge av arbeidskulturen vår og at vi har en svært lav arbeidsledighet.

Drivkraft blir en etterspurt egenskap på 2000-tallet og bakgrunnen for dette er ønsket om en medarbeider som driver arbeidet fremover, tar initiativ og oppnår resultater i større grad enn tidligere.

En stillingsannonse skal formidle en eller flere ledige stillinger og gir samtidig bedriften en mulighet til å reklamere for sin bedrift. Denne markedsføringen har også endret seg. Tidligere brukte man ord som stor, fremgangsrik og ledende mens i dag er det viktigere å vise hva man som arbeidsgiver kan tilby de ansatte.

Dette innlegget ble første gang publisert på bloggen til MediaPlus.
Sandra Wiborg
sandrawiborg@gmail.com

Jeg har et bredt interessefelt innen markedsføring i egne, kjøpte og fortjente kanaler. Best effekt oppnås ved hjelp av godt budskap (innhold), brukervennlighet (design) og riktig markedsføring (spredning) – alt tilpasset målgruppen.

Ingen kommentar

Legg inn en kommentar