Sandra Wiborg | Employer Branding – hvorfor så viktig?
411
post-template-default,single,single-post,postid-411,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Employer Branding – hvorfor så viktig?

Employer Branding kan kort fortalt defineres som merkevarebygging overfor arbeidstakere. Med arbeidstakere mener jeg både de du ønsker å rekruttere, samt de som allerede jobber i bedriften eller organisasjonen.

Som med all annen merkevarebygging er det viktig med en klar strategi og en definert målgruppe på forhånd. Hvem ønsker du å ha med på laget?

Hvorfor er det så viktig med Employer Branding?
Sterk Employer Branding gir et godt omdømme og hjelper organisasjonen til å konkurrere om den mest attraktive arbeidskraften, samtidig som det skaper en lojalitet blant egne ansatte.

Arbeidsmarkedet er et av de viktigste og vanskeligste markedene en virksomhet
konkurrerer i fremover. Allerede i dagens arbeidsmarked ser vi viktigheten av en god posisjon i markedet blant noen yrkegrupper hvor det stadig blir vanskeligere å skaffe seg kvalifisert arbeidskraft.

Hva er dine sterke kort?
Finn ut hva som gjør bedriften til en unik og attraktiv arbeidsgiver:

Hva gjør bedriften vår til en attraktiv arbeidsgiver og hva kan vi tilby? På hvilke områder skiller vi oss fra konkurrentene?

Det er viktig å huske på at vi alle har ulike kriterier for hva som betyr mest ved et arbeidsforhold, så få frem de godene du vet din målgruppe vil sette pris på.

Bedriftene må etablere en identitet som arbeidsgiver og selv jobbe aktivt for å gjøre seg kjent. Det er viktig å ha en tilstedeværelse der målgruppen befinner seg.

Har du noen gode eksempler på god Employer Branding? Hvilke tiltak gjør deres bedrift på området?

Dette innlegget ble første gang publisert på bloggen til MediaPlus.

Sandra Wiborg
sandrawiborg@gmail.com

Jeg har et bredt interessefelt innen markedsføring i egne, kjøpte og fortjente kanaler. Best effekt oppnås ved hjelp av godt budskap (innhold), brukervennlighet (design) og riktig markedsføring (spredning) – alt tilpasset målgruppen.

Ingen kommentar

Legg inn en kommentar