Sandra Wiborg | Hvordan tiltrekke de attraktive søkerne?
255
post-template-default,single,single-post,postid-255,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Hvordan tiltrekke de attraktive søkerne?

I dagens marked er det ikke alltid like lett å nå ut med sitt budskap til de rette personene. Her får du tips til noen grep som hjelper deg godt på vei.

Elin Ulset Nordseth under foredraget "Hvordan tiltrekke de attraktive søkerne?"

Elin Ulset Nordseth under foredraget «Hvordan tiltrekke de attraktive søkerne?»

Under WebCruiters brukerforum holdt også vår egen Elin Ulset Nordseth et foredrag – om hvordan man kan tiltrekke seg de attraktive søkerne.

Svaret er enkelt:

Forstå målgruppen og vær tilstede der de er med et budskap de tiltrekkes av

Mange annonsører benytter de samme mediene ved annonsering uten bedre begrunnelse enn at de har avtaler med et utvalg medier, eller det er medier de er vant til å bruke fra før.

En del kopierer også tidligere annonser for så å bare endre noe av teksten ved ny utlysning.

Men hvordan bør man egentlig jobbe frem en stillingsannonse?

Finn din målgruppe
Hvem er målgruppen (utdannelse, geografi, interesser, alder, kjønn, etc.)? Er du ute etter de aktive eller passive søkerne? Og hvor befinner de seg?

Er du ute etter en selger må du velge et annet innhold og en annen formulering enn om du er ute etter en revisor. Du må også velge ulike medier på disse stillingene. Det samme gjelder om du er ute etter spesielle aldersgrupper og til og med ut fra ulike kjønn!

Valg av medier
Mediemiksen er i dag en helt annen enn bare for noen år tilbake. Dette gjør at man bør vurdere medievalget og ikke basere dette på trygghet til det man har valgt før, eller velge medier man selv er opptatt av. For å kunne velge medier bør man ha en klar målgruppe på forhånd og så velge medier ut fra dette.

Visste du at bare 16% av de mellom 16-24 år ser på NRK daglig? Eller at hele 83% av samme aldersgruppe bruker sosiale medier hver dag?
Kilde: Norsk mediebarometer 2010

Legg en strategi
I strategien er det rom for å gjøre flere vurderinger. Det er flere elementer som har påvirkningskraft og kan være viktige hjelpemidler på utlysningen:

  • den grafiske profilen
  • valg av plassering
  • tekst og formuleringer
  • ulike formater
  • layout på selve annonsen
  • bruk av bilder
  • synliggjøring av avsender
  • bygge merkevaren din som en attraktiv arbeidsgiver

Dropp klisjeene
Mange av de vanlige klisjeene går igjen i de flestestillingsannonsene. Mye av dette er overflødig pjatt og egentlig en selvfølge for de fleste søkere. Det blir bare fyllmasse.

Eksempler på klisjéer er:

  • spennende
  • selvstendig
  • utfordrende
  • interessant
  • hyggelig miljø

Hva er interessant, spennende eller utfordrende? Og hva er egentlig et hyggelig miljø? Er dette det samme for alle, eller har vi mennesker en ulik oppfattelse av hva som er hyggelig, spennende, utfordrende, etc.?

Mye av dette kan droppes, men det er selvfølgelig ikke meningen at man ikke skal kunne fremheve stillingen med positive adjektiver. Men isteden for å skrive «hyggelig miljø» – fortell hvorfor og hva som gjør at dere har et hyggelig miljø!

Tenk utenfor boksen
Ikke vær redd for å ta steget ut i nye kanaler. Prøv noe nytt. Bruk kompetansen til de som jobber i de ulike mediene eller byråene. Vi sitter som regel med erfaringer på alle type medievalg og vet hva som kan fungere.

Gjør en evaluering

  • Hva ble resultatet i forhold til målsetning?
  • Antall søkere?
  • Kvantitative søkere?
  • Nye søkere?

Husk at ved en evaluering må man ha satt seg et mål på forhånd. Vær varsom med å måle suksess bare basert på antall søkere.

Har du erfaring med å gå utenom boksen og skape vellykkede kampanjer med nye medier? Del gjerne tanker og erfaringer med oss!

Dette innlegget ble første gang publisert på bloggen til MediaPlus.

Sandra Wiborg
sandrawiborg@gmail.com

Jeg har et bredt interessefelt innen markedsføring i egne, kjøpte og fortjente kanaler. Best effekt oppnås ved hjelp av godt budskap (innhold), brukervennlighet (design) og riktig markedsføring (spredning) – alt tilpasset målgruppen.

Ingen kommentar

Legg inn en kommentar