Sandra Wiborg | Bruk av QR-koder i annonser
49
post-template-default,single,single-post,postid-49,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive

Bruk av QR-koder i annonser

QR-koder er en ypperlig mulighet til å gjøre dine trykksaker litt «interaktive» og koble de opp mot dine nettbaserte aktiviteter.

Eksempel på QR-kode.

Eksempel på QR-kode.

En QR-kode gir automatisk tilgang til innhold og krever lite av mottageren. Disse kodene er også målbare, det vil si at vi kan se effektene av de ulike kodene som er brukt.En QR-kode er en todimensjonal kode som er skannbar og navnet betyr “QuickResponse”. Fordelen med å bruke slike koder er at mottakeren får hentet informasjon i løpet av brøkdelen av et sekund ved hjelp av sin smarttelefon.

Det er en genial måte å utføre en handling fra de trykte mediene. Koden kan peke til en nettadresse, lagre kontaktinformasjon, ringe et telefonnummer, være linket opp mot bilder etc, mulighetene er mange.

QR-koden kan puttes på hva som helst og brukes i dag på visittkort, eiendomsannonser, plakater, roll-ups, brosjyrer, bøker (bl. a. i 3096 dager av Natascha Kampusch). Vi har kunder som bruker QR-koder i sine stillingsannonser i de trykte mediene.

qr-kode_ann

QR-kode i bruk på en stillingsannonse. Foto: MediaPlus.

QR-koder er relativt nytt her i Norge, men har faktisk sitt opphav fra Japan i begynnelsen av 90-tallet. En god del spår at QR-koder vil ta av nå i 2011, og vi ser tendenser til dette allerede. Det økende antallet smarttelefoner er noe av grunnen til dette.

Har dere brukt QR-koder i deres kampanje? Kom gjerne med tips om kampanjer eller annonseringer hvor slike QR-koder har vært brukt.

Dette innlegget ble første gang publisert på bloggen til MediaPlus.
Sandra Wiborg
sandrawiborg@gmail.com

Jeg har et bredt interessefelt innen markedsføring i egne, kjøpte og fortjente kanaler. Best effekt oppnås ved hjelp av godt budskap (innhold), brukervennlighet (design) og riktig markedsføring (spredning) – alt tilpasset målgruppen.

2 kommentarer
  • Mathis Fenne
    Publisert 16:02h, 31 januar Svar

    Det finnes en norsk QR kode generator også: http://forkort.no
    Her kan du legge inn lenker, vCard, sms, telefonnummer og tekst i koden.

    • Sandra Wiborg
      Publisert 09:24h, 01 februar Svar

      Takk for tips Mathis 🙂

Legg inn en kommentar